Darwin, 28 juli

28 juli 2011 - Timber Creek, Australië

Darwin, 28 juli

Het gaat wennen, die warmte/hitte bedoel ik. We hadden gisteren afgesproken vroeg de stad in te gaan omdat we veel wilden zien. Even een stukje geschiedenis: Darwin is in 1942 en 1943 vieren- zestig maal gebombardeerd door de Japanners. De allereerste keer hebben de Japanners zelfs meer bommen op Darwin gegooid dan op Pearl Harbour. Omdat toen niet alle bebouwing is vernield kregen de inwoners van Darwin in 1974 ook nog een wervelstorm over zich heen die 90% van alle huizen vernietigde. Het huidige Darwin is dus een uiterst moderne stad geworden met fraaie gebouwen, vooral appartementen en een inwoners aantal van meer dan 100.000. Beide gebeurtenissen hebben grote indruk gemaakt en worden in alle  historische opzichten uitgebeeld. Onze eerste stop was bij een vliegtuigmuseum dat heel  interessant was. Het meest opvallende was een B52 bommenwerper waaromheen een hangar was gebouwd en in de geopende bommenluiken had men zelfs een kleine bioscoop ingericht. Gerard  heeft het toestel in twee foto’s moeten vast- leggen zo groot was tie. Tijdens de stadswandeling zijn we ook nog in een tweetal ondergrondse tunnels geweest waar men in de oorlog de brandstof voor de geallieerden wilde opslaan. Toen ze daarmee klaar waren werd net de capitulatie bekendgemaakt.

Een van de gespaarde oude huizen was die van de gouverneur, waar Ted een mooie foto van heeft gemaakt en ook nog een van het parlementsgebouw als een voorbeeld van de moderne bouwstijl.