Canberra, 17 augustus
22 augustus 2011 - Sydney, Australië
Canberra, 17 augustus
Miezerig weer vanmorgen, maar gelukkig staan er binnenactiviteiten op het programma. Ted en Gerard gaan naar Questacon, het Science en Technology museum, Lydia en ik gaan cultuur snuiven in de National Gallery. Staan we daar om half 10 voor de deur, gaat het museum pas om 10.00 uur open en wij maar blauwbekken, gelukkig stonden we droog. Om 12.30 uur troffen we elkaar weer en toen was Lydia aan de beurt …… shoppen! Welnu, ze is niets te kort gekomen want de binnenstad is een en al winkelgalerijen die ook nog allemaal in elkaar overgaan met hier en daar een oversteek van enkele tientallen meters over straat. Honderden winkels zijn we tegengekomen en tienallen zijn we even naar binnen gegaan. Of ze veel geld uit heeft gegeven zal het bankafschrift wel duidelijk maken. Het bezoek van de mannen aan het museum was een succes hoewel de technische opzet niet van het niveau was als bijvoorbeeld het Evoluon in Eindhoven en Ted heeft zich vermaakt als piloot in de Flightsimulator, maar heeft toch het toestel laten “crashen” omdat hij het vliegveld in Melbourne niet kon vinden. In ons museum hebben we enkele Andy Warhol’s gezien, een Monet en een Manet en zelfs een Yoko Ono. Voor Lydia en mij blijven de klassieke schilders uit de periode van de Gouden Eeuw bijvoorbeeld toch de echte meesters.
P.S. De opzet van het technische museum was niet in de laatste plaats bedoeld voor schoolgaande kinderen, waarvan er weer honderden rondliepen, overigens ook bij ons museum. Het niveau van het Evoluon is vooral bedoeld voor volwassenen en vooral technisch geschoolden. Mijn opmerking was niet bedoeld als kritisch over de opzet en/of kwaliteit.
