Port Augusta, 5 augustus

6 augustus 2011 - Coober Pedy, Australië

 

Port Augusta,

Na vijf woestijnen gepasseerd te zijn en één volledig doorkruist te hebben over een afstand van zo’n twaalfduizend kilometer zijn we vandaag bijna terug in de echte bewoonde wereld van Australië.    De Outback ligt achter ons en morgen arriveren we in Adelaide, waar het wereldse deel begint althans volgens  de meeste Australiërs, want Perth nemen zij niet al te serieus. Nog even over die Outback; wat ons duidelijk is geworden, de Australiërs zijn een reislustig volkje, ik durf rustig te stellen dat minstens 80% van alle verkeer dat ons onderweg gepasseerd is bestond uit campers, caravans en vouwwagens en misschien wel 90%. Zelfs op de Route 66 van Australië de Stuart Highway zijn we nooit langer dan een kwartier geen tegenligger tegengekomen. Port Augusta had ons niet veel te bieden, behalve enkele uitkijkpunten, waarvan de foto’s getuigen, daarna zijn we nog naar een Returned Soldiers League tehuis geweest om een indruk op te doen hoe Australië met zijn veteranen omgaat. Dit was duidelijk niet het voorbeeld van de RSL want het was een tamme bedoening met drie klanten en twee man personeel. Het kleine museum was wel weer een prettige verrassing en buiten stond nog een echte Leopard tank die overigens nooit een scherpe granaat op de vijand had afgevuurd.

 

Foto’s